1. Melihat
kepada keterujaan Perdana Menteri Malaysia ke -10, Anwar Ibrahim untuk melihat
sistem pendidikan direformasikan berpaksi kepada konsep Madani telah memberikan
seribu harapan kepada penulis dan juga mereka yang risau akan kecelaruan sistem
pendidikan sedia ada.
2. Tekad
PM10 untuk melihat sistem pendidikan yang mampu melahirkan manusia yang bukan
hanya mahir menguasai teknologi dan cerdik membangunkan negara, sebaliknya
turut juga menjadi manusia yang seimbang dengan nilai akhlak yang baik,
integriti yang tetap serta jiwa insaniah yang luhur kepada agama, bangsa dan
negara.
3. Malaysia
MADANI yang ditawarkan oleh PM10 kepada negara harus bermula dengan sistem
pendidikan yang MADANI. Di mana ia merujuk kepada tekad bekas Menteri
Pendidikan (1986-1990) itu mengolah sistem demi melahirkan manusia yang penulis
catatkan diatas tadi. Namun kita harus sedar bahawa liku-liku untuk membentuk
sistem pendidikan yang MADANI sangat mencabar serta perlukan masa untuk
diperbaiki.
4. Umum
mesti menyedari, bahawa sejak negara memasuki Abad ke-21, sistem pendidikan
negara kita tidak berjaya melakukan anjakan ke hadapan yang mampu memberi kesan
yang baik kepada masyarakat. Malah kita sedang ketinggalan jauh berbanding negara
ASEAN yang lain akibat gagalnya peneraju KPM menyedari akan keperluan sistem
ditambah baik mengikut zamannya. Apabila pandemik Covid-19 membadai negara, ketempangan sistem
pendidikan sedia ada menyebabkan ia lumpuh.
5. Bagi
negara luar, inilah masa yang sesuai untuk merombak sistem pendidikan secara
besar-besaran. Sistem yang perlu di ‘restart’ semula boleh diselitkan dengan
proses ‘restructure’ agar anjakan baru boleh dilakukan selain meneruskan agenda
asal pendidikan masing-masing. Malangnya negara kita tidak menggunakan peluang
yang ada dan membiarkan kita mundur kebelakang seribu langkah.
6. Pastinya
untuk menterjemahkan konsep MADANI dalam pendidikan yang berliku mampu
diusahakan antara konsep MADANI dan Falsafah Pendidikan Negara (FPN). FPN pula yang
setelah bertahun-tahun menjadi kerangka besar pendidikan negara tersekat
dipersimpangan antara komodenan dan kemampanan Malaysia pada Abad ke-21,
natijahnya FPN dianggap tidak lagi mampu berfungsi dengan baik bagi melahirkan
generasi akan datang. Sedangkan penulis bertegas dari awal bahawa FPN harus
dikemaskini mengikut arus zamannya, sebaliknya pula yang berlaku. Kini
terlantiknya PM10, mewujudkan sinar baharu kepada pendidikan negara.
KEMAMPANAN
7. Harus
disedari bahawa nilai pertama dalam MADANI yang diperkenalkan oleh PM10 adalah
kemampanan yang merujuk kepada pengekalan aspek keaslian dengan mengimbangi
proses pembangunan yang berlaku. Melalui
pendidikan di Malaysia, kurikulum menjadi satu nadi utama yang paling asas
untuk memastikan nilai keaslian yang ada di Malaysia dikekalkan dengan cara
membangunkan anak bangsa dengan amalan pendigitalan dan teknologi tanpa
meruntuhkan nilai ketimuran dan kemajmukan yang ada di Malaysia. Membina negara
bangsa menjadi Malaysia MADANI dimulakan dengan pengisian kurikulum yang mampan
dari semua segi tanpa merobek nilai keilmuan dan tatacara orang Malaysia.
KESEJAHTERAAN
8. Guru
dan murid menjadi faktor utama proses pendidikan negara berfungsi, gagal guru
mendidik maka proses pendidikan itu gagal. Begitu juga murid gagal memahami apa
yang dididik, maka proses pendidikan juga gagal. Namun ia perlu berbalik kepada
kelompongan asas yang gagal ditangani sejak profesionalisme guru di anak
tirikan. Beban tugas guru yang melampau tidak mampu mencetuskan rasa ghairah untuk
mengajar(saya gunakan istilah mengajar sedangkan istilah yang sepatutnyan
mendidik). Guru dipersimpangan atas tuntutan kerja pengurusan dan pendidikan.
Kejiwaan guru-guru untuk mengajar dirompak oleh pelbagai arahan pengurusan yang
langsung tidak memberi kesan langsung kepada murid. Maka kesejahteraan guru
dirampas oleh penggubal dasar yang bukan dikalangan pendidik.
9. Dari
perspektif murid pula, mata pelajaran yang dihidangkan telah membentuk satu
andaian baru dalam pemikiran mereka untuk mengalah dalam pendidikan. Lebih
malang lagi, sistem pentaksiran yang senantiasa bertukar mengikut citarasa
pemimpin politik, hanya menjadikan murid sebagai alat bereksperimentasi sahaja.
Revolusi dunia yang terkehadapan berbanding sistem pendidikan yang seribu langkah
jauh di belakang menghambat murid untuk meletakkan pendidikan ditangga kedua
atau ketiga dalam kepentingan hidup. Jelas, ia merampas seluruh kebahagian
murid ketika proses mereka membesar dan sepatutnya sekolah menjadi taman ilmu
dianggap sebagai penjara pemikiran. Oleh itu, kesejahteraan yang nilai kedua
dalam Malaysia MADANI dihalakan kepada kesejahteraan guru dan murid perlu
menjadi asas penting kepada pembentukan sistem pendidikan yang madani.
DAYA CIPTA
10. Penulis
menterjemahkan daya cipta dalam MADANI sebagai nilai ketiga sebagai proses
pengkaryaan. Seorang guru, pentadbir pendidikan mahupun pemimpin KPM perlu bebas
berkarya yang merujuk kepada berkeupayaan membina pelbagai inisiatif baharu
demi memanusiawikan muridnya. Guru boleh berkarya dengan mencipta pelbagai
pedagogi mengajar serte pendekatan untuk mendekatkan murid kepada mereka.
Pentadbir pendidikan dan pemimpin KPM pula diberi ruang seluasnya untuk
memperbaharui, mereka cipta atau mereka baharu dasar dan arahan yang jelas
membantu membangunkan potensi murid. Hakikatnya hari ini guru disekat untuk
berkarya ataupun terpaksa meninggalkannya akibat tekanan tugas yang melampau. Murid
pula, bebas berkarya dalam bentuk pemikiran dan disiplin ilmu untuk membina
potensi masing-masing.
HORMAT
11. Hormat
itu mempunyai banyak tafsirannya, tetapi bagi penulis penghormatan kepada
legasi ilmu dan profesionalisme guru harus diberi keutamaan. Guru mempunyai
jumlah paling ramai di Malaysia, guru pemangkin runtuh bangun negara ini. Namun
kenapa masyarakat sanggup merendahkan martabat guru termasuk pemain politik
yang menjadikan guru sebagai ‘punching bag’? murid pula perlu menghayati
kedamaian antara masyarakat yang pelbagai kaum. Perlu terima hakikat yang
disemai melalui proses pendidikan bahawa Malaysia itu akan hidup seribu tahun
lagi dengan kebersamaan antara pelbagai kaum. Jika sistem yang memecahkan
mereka, maka MADANI yang digambarkan tidak sama sekali dicapai. Murid dan masyarakat menghormati guru, murid
menghormati kemajmukan rakyat.
KEYAKINAN
12. Sistem
pendidikan negara mestilah diyakinan semua pemegang taruh. Ia termasuk guru
meyakini sistem yang ada mampu diaplikasikan didalam kelas serta mampu
memanusiawikan muridnya. Murid pula perlu merasa yakin bahawa dengan pendidikan
yang disediakan ini, murid mampu menjadi warganegara Malaysia yang bekerjaya,
berintegriti dan matang dalam bermasyarakat. Ibubapa juga merasa yakin akan
pendidikan MADANI yang boleh menyelamatkan anak-anak mereka dari pengangguran,
kejahilan dan kemungkaran dunia. Maka nilai kelima yang merujuk kepada
keyakinan menjadi tunjang asas pembentukan sistem pendidikan.
IHSAN
13. Nilai
Ihsan sepatutnya telah ditagih sejak dahulu, kerana Malaysia bermajoritikan
orang Islam yang adanya sifat Ihsan. Bukan Islam juga mempunyai nilai
kemanusian yang seiring dengan Ihsan. Maka Ihsan dalam bentuk pendidikan hari
ini selain daripada berjaya melahirkan guru dan murid bersifat ihsan, sistem
pendidikan itu juga mempunyai nilai keihsanannya dalam mengeluarkan masyarakat
daripada kepompong kemiskinan. Malaysia perlu lari dari amalan pendidikan yang
memiskinkan rakyat sebaliknya, dengan pendidikan MADANI rakyat terkeluar dari
kancah kemiskinan.
14. Itulah
liku-liku yang harus Malaysia pasca PRU ke-15 hadapi demi melihat sistem
pendidikan yang MADANI. Menyelusuri perjuangan PM10, penulis yakin agenda
pendidikan tidak akan dikesampingkan meski sektor ekonomi dan politik punya
tekanan yang tinggi. Penulis hanya menulis dari asas penulis sebagai rakyat
biasa dan tidak bermadah mengikut bahasa pendidikan dan saranan keilmuan,
kerana itu tugas pakar-pakar pendidikan untuk menyumbangkannya.
Moga sistem pendidikan negara
berjaya dipulihkan.
Ulasan
Catat Ulasan